Post Thumbnail

Azt látom, hogy nagyon sok lett a szenzoros feldolgozási zavarral küzdő gyermek

Majdnem orvos lett, de riasztotta a betegségközpontú szemlélet és a túlterheltség. Olyan szakmát keresett Braun Anna, ahol az egyéneknek valódi, személyreszabott segítséget tud adni. Így lett belőle rövid úton konduktor, majd TSMT terapeuta. Az elmúlt években úgy látja Anna, hogy egyre több az olyan gyermek, akinek éretlen az idegrendszere, ezért fejlesztést igényel. Egyéni és csoportos órái segítenek felkészíteni a gyerekeket az iskola kihívásaira, a szülőknek pedig támaszt, közösséget nyújtanak.

Mi szerettél volna lenni gyerekként?


Orvos, mert anyukám is az. Pécsen el is kezdtem a képzést, de ahogy belekóstoltam a gyakorlati részébe a képzésnek, éreztem, hogy ez nem az én utam lesz.


Miért?


Azt láttam, hogy itthon az orvosképzés betegségközpontú, személytelen, erőforráshiányos. Én pedig mindig az adott embernek szerettem volna segíteni. Így hamar rájöttem, hogy másfelé kell keresnem a hivatásom.


Merre indultál helyette?


Apukám segített a pályaválasztásban azzal, hogy megmutatta, hogy egy ismerősünk hogyan dolgozik konduktorként. Azonnal beleszerettem ebbe a szakmába, mert gyerekekkel kell foglalkozni. Kicsit pedagógusi, kicsit egészségügyi vonatkozású. A képzés ráadásul nagyon gyakorlatközpontú. Már az első nap beküldtek minket a gyerekek közé. Így nagyon hamar megtanultuk milyen segédeszköznek mi a neve és mire való. Ez a mélyvíz hatékony tanítónak bizonyult. Konduktorként központi idegrendszeri sérültekkel foglalkozhatok. Tulajdonképpen 0-100 éves korig bárkivel, aki központi idegrendszeri sérült érintett.


Miután konduktorként végeztél, melyik korosztállyal kezdtél dolgozni?


A 0-3 évesek között korai fejlesztéssel foglalkozom, a 3-7 évesek között pedig komplex mozgásfejlesztést végzek. Mivel TSMT-terapeuta képzésen is részt vettem, így már annak eszköztárával is tudom segíteni a gyerekek fejlődését. 


A TSMT módszere miben más, mint a konduktorságé?


A TSMT-nek nagyon szeretem a felmérő vizsgálatát, a LongiKid-et, mert nagyon komplett. Megnézem a gyermek hallását, látását, finommotorikáját, nagymozgását, a csecsemőkori reflexek közül párat és a beszédkészéségét és gondolkodását. Így le tudom szűrni hol a gond és arra az én kompetenciám elég-e. Ha igen, akkor akár a TSMT, akár a konduktori eszköztáramból tudok válogatni a fejlesztéshez. Ha az derül ki, hogy valami másra van szükségük, akkor remek szakemberekhez tudom átirányítani a szülőket.


Csoportos órákat milyen témában tartasz?


Babatornán nagyon sokat éneklük, mondókázunk, egyensúlyi feladatokat végzünk. Kis elmaradás esetén differenciálom a gyakorlatokat az egyes gyerekeknél. Hatalmas pluszt ad a szociális élmény a gyerekeknek. A csoport élmény a szülőknek is segítséget jelent. Van aki, egyéni órára és csoportos foglalkozásra is jár, mert annyira sokat ad neki a hasonló cipőben járók közössége.


Mi a leggyakoribb gyanú vagy tünet, amivel a legkisebbeket elhozzák hozzád?


Legtöbbször a mozgásfejlődési mérföldkövek elmaradása, késése, amit tapasztalnak a szülők. De sokszor hoznak hipotón,- más néven laza - vagy merev izomtónussal is babákat. én tudom, hogy minden gyerek teljesen különálló egyéniség és másképp fejlődnek. Ezt mindig figyelembe veszem a felméréseknél. 


Miért baj, ha egy gyerek sokkal később éri el a mozgásfejlődési mérföldköveket, mint ami az ajánlás?


Én mindig rákérdezek a testvérek, szülők mozgásfejlődésére, a várandósság, a szülés eseményeire. Szét kell szálazni, hogy a lemaradás genetikai vagy fejlődési eredetű. Manapság egyre több gyerek születik éretlen idegrendszerrel. Ezzel együtt jár többek között a mozgásfejlődésbeli lemaradás, a beszéd elmaradása, a csecsemőkori reflexek megmaradása.


A felmérés után mi a következő lépés?


Ha nincs nagy gond, akkor otthonra adok egy egyénre szabott feladatsort, amit hetente sokszor gyakorolni kell. Egy hónap múlva megnézzük miben fejlődött a gyermek. Utána módosítunk a feladatsoron vagy ha szükséges, akkor javaslom, hogy jöjjenek el hozzám egyéni fejlesztésre vagy csoportos órákra is.


Mi a legrosszabb forgatókönyv, ha egy gyereknél nem kezelik ezeket a lemaradásokat?


Iskoláskorban jelentkeznek feltűnően (jönnek először) a problémák. 45 percet figyelemmel végigülni nagy kihívást jelent egy 7 évesnek. Akinek ez nem megy, lemaradásban lesz, a tanulást nem fogja szeretni. Egy negatív pszichés visszacsatolást kap. Ezt nagyon nehéz visszafordítani, ezért a megelőzésre fektetjük a hangsúlyt! Egy életre szóló kudarcélményt szerezhet a csemeténk. Az önértékelésére rendkívül rossz hatással lesz, ha azt érzi már az elején, hogy nem képes valamire.

A magyar iskolarendszer nem túl rugalmas, ezért nekünk szülőknek kell felkészíteni a gyereket az iskola kihívásaira.

Szerinted miért születik több gyerek idegrendszeri éretlenséggel? Csak a diagnosztika lett jobb vagy objektíve többen lettek?


Is-is. Jobbak a vizsgálati módszereink is, mint régen, de több gyerek is születik ilyen problémával.


Szerinted miért?


Nagyon sok faktoros a dolog. Sokkal több most az idő előtt születő gyermek. Ők eleve egy veszélyeztetett csoport, hiszen az idegrendszerük jó eséllyel éretlen még amikor világra jönnek. Az sem segít, hogy egy rohanó, ingergazdag világba érkeznek a gyermekek. Egyszerűen nem ennyi ingerre van kitalálva az emberi test. Továbbá rengeteg kismama folyamatos és masszív stresszt él át a terhesség alatt (is). A stressz pedig bizonyítottan rendkívül rossz hatással van a magzat idegrendszeri fejlődésére. De természetesen ott van a genetikai hajlam is. Sok kis tényező összeadódhat, amiből végül szenzorosság kialakulhat.


Akinek átlagos fejlődésű a gyermeke annak is érdemes elmenni egy TSMT vagy konduktori felmérésre?


Őszintén? Nem. De érdekes látni, hogy - főleg első gyermeknél - sok szülő nagyon bizonytalanul, túl óvatosan nyúl a kisbabájához. Nem mernek egyensúlyi ingereket adni neki. Például erősebben ringatni vagy lendíteni. Egy csoportos foglalkozáson megkapja a baba ezeket az ingereket, az anya-gyermek kapcsolatot is erősíti az élmény és a szülő is magabiztosabban meri kézbe venni és hintáztatni a gyermekét.


Hol tartod helyileg ezeket a foglalkozásokat?


Újpesten a Natural Száraz Sóterápiában és az Ugri-Bugri Mozgás Kuckóban.


Kiket vársz oda?


Egyéni felmérésre 3 hónapos kortól 11 éves korig, fejlesztésre 0-7 éves korig várom a gyerkőcöket. Csoportos baba torna foglalkozást tartok a legkisebbeknek is, tartok Totyogó Tornát 2-3 éveseknek. Egy-egy csoportos foglalkozást úgy kell elképzelni, mint egy jó bulit. A kicsiknek ez móka. Minden feladat játékos és persze fárasztó, mert az a jó jel, ha kipirulnak az arcocskák az óra végére.


Az elmúlt években változott-e a problémák köre, látsz-e valami trendet?


Igen. Azt látom, hogy nagyon sok lett a szenzoros feldolgozási zavarral küzdő gyermek. Ezt nagyon nehéz egy szülőnek észrevennie, hacsak nincs valami nagyon látványos jele.


Milyen jelek utalhatnak szenzoros zavarra?


Az éretlen idegrendszer tünete lehet a szenzoros feldolgozási zavar. Sok jele lehet a szenzoros feldolgozás nehézségeinek. Például ha nehezen alszik el és mindenre felébred. Nem biztos, hogy rossz alvó, lehet, hogy egyszerűen számára túl sok a hallási inger. Nem szeretnek hintázni, vagy pont az ellenkezője, állandóan pörögnek.

Ha valaki nem szereti, ha maszatos lesz a keze, arca és állandóan törölgeti magát. Ha 10-nél kevesebb étel félét fogad el, az is gyanús lehet.Ezek csak pár kiragadott példa.

A változásokat nagyon rosszul viselik a szenzoros gyerekek. A megszokott dolgokat szeretik, az idegeneket helyzeteket nehezen tolerálják. Általában is rugalmatlanok, érzékenyek.


Mikor lehet ezt diagnosztizálni?


Legtöbbször már 3 éves kor alatt is észrevehető. De a szülők sokszor azt hiszik, hogy ők rontottak el valamit. Hogy ezek a jelenségek a rossz gyereknevelésük eredménye. Pedig egyszerűen csak éretlen a gyermek idegrendszere és emiatt problémát okoz a saját testének irányítása. Ezzel foglalkozni kell és lehet. Pszichológiai támaszt is szoktam javasolni, mert ez a hosszan fennálló állapot negatívan kihat az anya-gyerek kapcsolatra is, ami később begyűrűzhet az anya-apa kapcsolatába is. Folyamatos feszültségben élnek a rendszeresen felmerülő problémák miatt. Tehát az egész család szervezetét megbonthatja a „szenzorosság”. Ezért érdemes minél hamarabb megtudni mi a problémák gyökere. 


Mi volt a legnagyobb sikerélményed eddig?


Rengeteg gyerek beugrott most, nem is tudom kit emelhetnék ki… Az a kislány jut hirtelen eszembe, akinek taktilis és versztibuláris hiperszenzitivitása volt.Tehát a tapintása és az egyensúly érzékelése nagyon érzékeny. Őt nagyon nehéz volt már felmérni is a LongiKid módszerrel. Nem szerette a gyakorlatokat sem, de már a 3-4. alkalommal önállóan részt vett a feladatokban. Ez hatalmas dolog volt tőle, óriási haladás. Ők rendszeresen gyakoroltak otthon is. A rendszer nagyon fontos, mert én hiába fejlesztem heti egyszer-kétszer, ha otthon nem veszik elő a feladatsort, akkor nem lesz (gyors) fejlődés.




Ha te is megszabadulnál a bizonytalanságtól, hogy jól fejlődik-e a babád, jelentkezz be itt Annához!